دارالقرآن امام حسین (ع) نیشابور

موسسه فرهنگی قرآن وعترت حکمت آموزان نیشابور

دارالقرآن امام حسین (ع) نیشابور

موسسه فرهنگی قرآن وعترت حکمت آموزان نیشابور

آخرین نظرات

۱۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۲ ثبت شده است

نیشابور- کارشناس امور قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور از بیشترین شرکت کنندگان در آزمون شفاهی حفظ کل و 20 جزء قرآن کریم کشور در موسسه قرآن و عترت حکمت آموزان امام حسین (ع) در نیشابور خبر داد.

  رمضانعلی بیات روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس آمار اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بالاترین تعداد شرکت کننده در آزمون شفاهی حفظ کل و 20 جزء قرآن کریم به ترتیب مربوط به مؤسسه نسیم وحی خلخال از استان اردبیل، جامعه القرآن الکریم از استان اصفهان و قرآن و عترت حکمت آموزان امام حسین (ع ) نیشابور از استان خراسان رضوی است.

وی از شرکت بیش از 2700 نفر در آزمون شفاهی حفظ کل و 20 جزء قرآن کریم در نیمه اول شهریورماه خبر داد و افزود: آزمون شفاهی حفظ کل و 20 جزء قرآن کریم نیمه اول شهریور ماه سال جاری در تمامی استان های کشور برگزار و نتایج آن نیمه دوم همان ماه اعلام خواهد شد.

وی گفت: همچنین نتایج آزمون سراسری حفظ، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم بر روی پایگاه اینترنتی اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در این آزمون استان های خراسان رضوی، اردبیل، اصفهان و تهران بیشترین شرکت کننده را در این آزمون داشته و بالاترین درصد قبولی مربوط به استان های اصفهان با 82 درصد، تهران و فارس با 79 درصد و قم و آذربایجان شرقی با 78 درصد است.

بیات افزود: بالاترین تعداد شرکت کننده به ترتیب مربوط به مؤسسه نسیم وحی خلخال از استان اردبیل، جامعه القرآن الکریم از استان اصفهان و قرآن و عترت حکمت آموزان امام حسین (ع) نیشابور از استان خراسان رضوی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ اسفند ۹۲ ، ۱۳:۵۲
موسسه فرهنگی قرآن وعترت حکمت آموزان نیشابور




دریافت
حجم: 2.56 مگابایت




۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ اسفند ۹۲ ، ۱۳:۴۵
موسسه فرهنگی قرآن وعترت حکمت آموزان نیشابور
رَأیْتُ الْخَیْرَ کُلَّهُ قَدِ اجْتَمَعَ فِی قَطْعِ الطَّمَعِ عَمّا فِی أیْدِی النّاسِ
(اصول کافی، ج 2، ص 320؛ بحارالا نوار، ج 73، ص 171، ح 10)
 تمام خیرات و خوبی‌های دنیا و آخرت را
 در چشم پوشی و قطع طَمَع از زندگی و اموال دیگران دیدم ‏‏.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ اسفند ۹۲ ، ۱۳:۴۱
موسسه فرهنگی قرآن وعترت حکمت آموزان نیشابور

متن آیه 

اللَّهُ الصَّمَدُ


ترجمه 

خداوندى که مقصود همگان است.


تفسیر 

توجّه تمام موجودات، خواسته یا ناخواسته به سوى اوست. «اللّه الصمد»
تنها او غنى است و همه به او محتاجند. «اللّه الصمد»
تنها خداوند است که سزاوار قصد کردن است. «اللّه الصمد» (حرف الف و لام در الصمد براى حصر است.)
موجودات، در همه امورشان محتاج اویند. «اللّه الصمد» (کلمه صمد مطلق است و شامل تمام احتیاجات مادى و معنوى مخلوقات میشود.)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ اسفند ۹۲ ، ۱۳:۳۷
موسسه فرهنگی قرآن وعترت حکمت آموزان نیشابور

جواب

اگر زمین با عین مال غیر مخمّس خریده شده باشد، معامله به مقدار خمس، فضولى است و متوقف بر اجازه ولىّ امر خمس است و تا آن را اجازه و تنفیذ نکند، نماز خواندن در آن جایز نیست.

  آیت الله خامنه ای،اجوبه الاستفتائات،س937

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ اسفند ۹۲ ، ۱۳:۳۷
موسسه فرهنگی قرآن وعترت حکمت آموزان نیشابور

وجود دو روایت، دلیل چنین کاری است که یکی، قول امام و دیگری، فعل امام است. امام صادق علیه السلام فرموده است: «فلیقم و لیطلب من الله تعجیل فرجه؛ پس بایستد و از خدا تعجیل فرج را طلب کند»(منتخب الاثر، ص641).
درباره امام رضا
علیه السلام نقل شده است: «وضع الرضا یده علی رأسه و تواضع قائماً و دعی له بالفرج؛ امام رضاعلیه السلام دستش را بر روی سرش قرار داد و متواضعانه ایستاد و برای فرج او دعا کرد»(منتخب الاثر، ص640).
از این دو روایت، معلوم می‌شود هنگام برده شدن نام امام زمان
 عجل الله فرجه  باید برخاست و برای حضرت دعا کرد. البته در روایت اول برخاستن را ویژه زمانی می‌داند که لقب قائم ذکر شود و فقط بلند شدن و دعا کردن را می‌رساند. اما روایت دوم، لقب خاص را نمی‌رساند، بلکه هرگاه یادی از امام شود، باید برخاست و دعا کرد و نیز علاوه بر این در روایت دوم دست روی سر نهادن نیز بیان شده است.
امام صادق
علیه السلام سبب این کار را فرموده است: «زیرا غیبت ایشان طولانی است و چون رأفت امام به کسانی که دوستش دارند، زیاد است، هرکس او را به این لقب ـ که اشاره به دولت ایشان دارد و حسرت بر غربت ایشان را می‌رساند ـ یاد کند، امام به او نظر می‌کند و از جمله چیز‌هایی که نشان تعظیم است، برخاستن بنده هنگام نگاه کردن مولا به او است.(منتخب الاثر، ص641).
از این روایت معلوم می‌شود، برخاستن، نشان تعظیم و احترام و بزرگ شمردن امام است و در مورد روایت دوم نیز هر چند کلام امام نیست، اما برداشت راوی ـ به عنوان کسی که حاضر در مجلس است ـ همین تواضع است. راوی می‌گوید: «وتواضع قائماً» یعنی برای تواضع، امام به پا خاست. پس برای بزرگ شمردن امام و کوچک انگاشتن خود، چنین عملی انجام می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ اسفند ۹۲ ، ۱۳:۳۶
موسسه فرهنگی قرآن وعترت حکمت آموزان نیشابور

سؤال 

آیا دختر مى تواند پسر جوانى را راهنمایى کرده و با رعایت موازین اسلامى به او در درس و غیر آن کمک کند؟    
جواب 

در فرض سؤال اشکال ندارد، ولى باید از فریب و وسوسه هاى شیطانى جداً پرهیز شود، و احکام شرع در این رابطه مانند خلوت نکردن با اجنبى مراعات گردد.

  آیه الله خامنه ای،اجوبه الاستفتائات،س1081

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ اسفند ۹۲ ، ۱۵:۴۰
موسسه فرهنگی قرآن وعترت حکمت آموزان نیشابور

یکی از مشهورترین لقب های امام زمان  عجل الله فرجه مهدی است . درباره علت نامیده شدن آن حضرت با این لقب روایت های مختلفی ذکر شده است . حضرت امام محمد باقر علیه السلام می فرمایند:
هنگامی که مهدی ما قیام کنند ثروت ها را بطور مساوی تقسیم و در جامعه به عدالت و دادگری رفتار می کند . هر کس از او اطاعت کند از خداوند اطاعت کرده است و هر کس او را نافرمانی کند از خدا نافرمانی کرده است . و آن جضرت را «مهدی » نامیده اند چون به امور پنهان و نهانی هدایت می گردد . (اثباة الهداة، ج 7، ص 110 و 169)
درباره امور نهانی که آن حضرت به آنها هدایت می شود یا هدایت می کند با توجه به تعابیر روایات نظرات چندی بیان شده است . از آنجا که در دوره غیبت مخصوصا دوران غیبت کبری در اثر پیدا شدن تبلیغات ضددینی و تفسیرها و برداشت های نامناسب از احکام دین و نفوذ خرافات و اندیشه های غلط غیردینی به اصول و تعالیم اصیل اعتقادی مردم دین اصلی و حتی قرآن اصلی را فراموش خواهند کرد . آن حضرت پس از ظهور قرآن اصیل و احکام واقعی اسلام را از لابلای آنهمه تحریفات و تفسیرهای ادرست بیرون خواهند کشید به گونه ای که حتی مردم گمان خواهند کرد که ایشان یک دین و آیین جدیدی را مطرح می کنند به این مناسبت آن حضرت را مهدی می گویند .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ اسفند ۹۲ ، ۱۵:۳۹
موسسه فرهنگی قرآن وعترت حکمت آموزان نیشابور

چرا بعضی انسانها دچار احساس پوچی می‏شوند؟
آیت الله جوادی آملی: برای آنکه با هدف کار نمی‏کند. از معصومان رسیده است: «النّاسُ مَعادنُ کمعادنِ الذّهبِ و الفضّة» [1] ؛ انسانها مانند معادن نقره و طلا هستند که در درون خود گوهر می‏پرورانند. البته انسان مانند موزه نیست که اشیای گرانبهای جهان خارج را در آن جمع می‏کنند. انسان چون دریاست که در درون خود گوهر می‏پرورد:
چو دریا به سرمایه خویش باش ٭٭٭٭ هم از بود خود سود خود بر تراش [2] 
همه گوهرهای دریا، پرورش یافته خود دریاست و کسی از خارج آنها را در دریا نمی‏ریزد. انسان از هر دریایی دریاتر است و از هر اقیانوسی اقیانوس‏تر؛ وقتی می‏تواند گوهری بپروراند، چرا احساس پوچی کند. احساس پوچی در انسان به معنی پوچی دنیا و متعلقات آن است. اینکه هر روز یکی می‏رود و دیگری به جای او می‏نشیند، نشانه ناپایداری و پوچی مقامات دنیوی است. [3] 

پی نوشت : 

1. الکافی، ج 8، ص 177.
2. کلیات نظامی گنجوی، ج 1، شرفنامه، ص 654.
3. سایت آیت الله جوادی آملی.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ اسفند ۹۲ ، ۱۵:۳۹
موسسه فرهنگی قرآن وعترت حکمت آموزان نیشابور

متن آیه

الَّذِینَ هُمْ یُرَاؤُونَ


ترجمه

آنان که پیوسته ریا می کنند.


تفسیر

افرادى که از خدا جدا شوند، به دنبال کسب جایگاهى در نزد دیگران با ریا کارى هستند. «یکذّب... یراءون»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ اسفند ۹۲ ، ۱۵:۳۷
موسسه فرهنگی قرآن وعترت حکمت آموزان نیشابور